Frankrig/Spanien 2011

Campingtur til Santiago de Compostella – maj – juni 2011

Ruten til Santiago og retur

Mandag den 9 maj:

Afgang ved middagstid, til 7 ugers campingtur sydpå, målet første dag er Hamburg, hvor vi jævnligt overnatter på  www.Schneldsen Nord camping. nem at køre til, 2 gange til Højre ved Ikea Hamburg, Fine opmarchpladser, så man ikke skal koble af.

Tirsdag den 10 maj.

Afgang Hamburg, omkring kl. 9,00, på dette tidspunkt er der næsten ingen problemer med at komme igennem Elb tunlen. Ad A1 – Bremen – Køln og syd for Køln ad rute 51 til Prum.

www.Waldcamping-pruem.de.  En CCplads

men denne er åbenbart meldt ud. da jeg ikke kan finde den i 2012 udgaven.

Onsdag  den 11 maj

Afgang til Dijon via Luxenburg, hvor vi fik tanket billig bensin. og ankomst til Camping Lac Kir .kl. ca 16.00

Torsdag den 12 maj

Lac Kir camping er rigtig hyggelig, og ligger i gå afstand til byen. Så vi gik på sightseeing.

Fredag den 13 maj.

Afgang fra Dijon og syd på, fint vejr og god vej, Det var meningen at vi ville have overnattet efter ca 400 km. men alt gik godt, så vi fortsatte til vores næste mål, Millau i sydfrankrig, ca 550 km. og vi ankom til campingpladsen ” Cote Sud” kl ca 19.00  Der var vist lidt krig på overnatnings priserne, vi skulle give 13 Euro og vi så flere der reklamerede med samme pris

Lørdag den 14 maj —– Tirsdag den 17 maj.

Vores primære mål i Millau var at se den flotte Motorvejsbro. Europas højeste 246 m. høj plus 97 m pyloner og den er 2,5 km lang , og går over kløfterne ved Millau  Det er på Motorvejen fra Paris til Barcelona, Den blev indviet i 2004 og er et imponerende syn.. Vi kørte lidt i omegnen og så et imponerende landskab og en byen med de flotte træer i gaderne, og der var ca 25 gr, ( næsten det  varmeste  og stabille vi havde på hele turen)

Onsdag den 18 maj.

Afgang 200 km sydpå til byen Carcassonne, hvor vi ankom til Campingpladsen ” la Cite`” i middagspausen, så vi måtte vente ca 1 time inden vi kunne komme ind..

Torsdag den 19 maj.

Her ved Carsassonne ligger en gammel middelalder fæstningsby, den ligger på et højdedrag ved siden af den nuværende by, I fæstningsbyen er der meget smalle gader og 2 ringmure og med mange små butikker og resturanter, meget hyggelig at gå på opdagelse der.——

Fredag den  20 maj

Så er det næste mål Andorra, Nogle andre campister havde advaret om at køre til Andorra nordfra, men der var ingen problemer, men det gik op, op, op, men en meget flot tur.
Campingpladsen vi havde udset os på forhånd ( en CC plads) så meget dårlig ud og så var der middagslukket, Så vi valgte at køre til Andorra By , og fandt en plads lige i kanten af byen, lidt oppe så der var udsigt over byen, og bjergene i baggrunden, den kostede 18 euro.

Lørdag den 21 maj – Søndag den 22 maj

Andorra er en flot by, og den udstråler af velstand, men rigtig mange butikker, især parfumerier, guld/sølv, elektronic, og cigaretter. og billig bensin 1,20 euro .Vi kørte også en tur op i bjergene, og der var stor temperatur forskel, 14 gr i bjergene og 22 gr på campingpladsen, men om natten faldt temperaturen til 12 gr., og det var generelt på hele vores tur, rimelige temperaturer om dagen, men koldt om natten, ned til 10 gr.

Mandag den 23 maj.

Da vi var ved at pakke sammen for at køre videre, så vi en helikopter der var ved at hejse trådvæv op på klippesiderne, hvor der var nogle mænd der satte  trådvævet fast, så der ikke kunne falde klippestykker ned i byen.

Vi kørte så ind i Spanien, og vores mål var en lille by i Pyranærene der hedder Ainsa, Den korteste vej var rute n260, men den var vi blevet frarådet at køre ad med cv. så vi valgte c14 ned til LLeida og videre ad n240 til Barbastro og ad a138 til Ainsa. hvor så gjorde ophold på Camping Pena Montanassa.

En meget stor plads, hvor der både var skygge og sol, men pladserne var små, men ikke mange gæster,,så vi kunne bare brede os ind på andre pladser. .

og alternative køretøjer

Tirsdag den 24 maj — Fredag den 27 maj.

Her havde vi 4 herlige dage, med sol og nogle kraftige tordenbyger, og vi kørte rundt og så pyrenærerne. Her følger en del billeder fra området. .

Denne bygning er stationen i den lille by CanFranc på grænsen Frankrig/Spanien, men der har ikke kørt tog over grænsen siden en togulykke i 1970. Stationen blev benyttet i filmen Doktor Zivago, Billedet til højre er en forholdsvis ny kirke der lå overfor stationen

Lørdag den den 28 maj.

Vi forlod Camping Pena Montanasa, og kørte kun 100 km vestpå til Byen Jaca, Der var vi kommet forbi en dag på en af vore ture, men det var midt på dagen, og da vi var uden for turistsæssonen , var det meste lukket , og åbnede først til aften. og vi ville gerne se et Citadel (fæstning) og et kloster der lå lidt udenfor byen.
Campingpladsen hed Victoria, og var ikke noget særligt, lille og flest fastliggere, ca 10 turpladser, men vi ville også kun være der 2 nætter
Om eftermiddagen tog vi hen og så Citdellet, og for at kunne se det indefra, måtte vi tage på en guided rundvisning,- på spansk – så forklaringerne fik vi ikke meget ud noget af

Søndag den 29 maj.

Kørte ud og så San Juan klostrene, det ene er meget stor og renoveret med udstillinger, med bl.a store gibsfigurer, af forskellige personer, det andet lå lidt derfra og er bygget ind i klippen, og da der ikke var mulighed for parkere der, skulle man tage en bus dertil, og der var  rundvisning på – Spansk–

Mandag den 30 maj

Så er der afgang til Pamplona – tyrefægterbyen- og der møder vi pilgrimsruten.. –
Vi finder campingpladsen “Ezsaba” Den ligger ca 10 km nord for byen, vi kommer først på eftermiddagen, og der var ca 25 gr , men inden aften blæste det op og blev tordenvejr
og temperaturen faldt, dagen efter var der frisk vind og ca 17 gr. En udmærket plads

.Tirsdag den 31 maj- Onsdag den 1 juni.

Tirsdag var vi på sighseing i Plamplona, og så bl.a. gaderne hvor de slipper tyrerne løs, og kirken, er ikke noget særlig udvendig, men en flot altertavle.
Onsdag kørte vi ud til nogle meget kararistiske kløfter og hvor vi så mange ørne, men ikke nemme at fotografere

Torsdag den 2 juni.

Så er det atter tid at drage videre vestpå, undervejs , lidt vest for Pamplona, kom vi forbi  den lille by Estella, Hvor der var en kirke og kloster, som vi gjorde holdt ved, Der var nemlig plads, både til bil og campingvogn

Det var meningen vi ville have boet på en campingplads, ved byen San Domingo, som ligger midt vejs mellem de større byer Logrono og Burgos, men der var optaget, fortalte de os, så vi kørte ca 25 km nordpå til Byen Haro, hvor vi fandt en rigtig hyggelig plads , Der var middagslukket da vi kom, men der gik en dame og gjorde rent, og hun snakkede meget og hurtig på spansk, men hun lukkede os ind. Haro, kaldes også for Rijoa vinens hovedstad, der var også vinmarker overalt.

Fredag den 3 juni –  Søndag den 5 juni.

Fredag var vi i Logrono, og her et billed af Kirken og den flotte guldaltertavle.og  en drikkebrønd for pilgrimme , og gammel og nyt i byen.

Lørdag kørte vi til Burgos. og her var et af turens højdepunkter, den meget store og flotte cathedral, her vil jeg bare lade billederne fortælle.

Søndag gik turen til klosteret YOSU i San Milan lidt syd for San Domingo, et stor kloster, også her måtte vi på en guided tur for at se det indvendig. Klosteret har nogle af verdens ældste bøger. og der var en meget flot mødesal.

På vejen tilbage, gjorde vi holdt i San Domingo, en lille by på ca 6.000 inb. men en meget stor cathedral og rigtig mange storke.

Mandag den 6 juni.

Jeg fik desværre ingen billeder fra campingpladsen i Haro , men Lige et par billeder fra et gadekryds i Haro. Vi besluttede at nu måtte vi hellere komme til Santiago, som jo var vores overordnede mål. Der var 600 km tilbage. Det blev en flot tur ,hvor man køre i højland som er meget kuperet, og efter 400 km besluttede vi at finde en plads til en  overnatning, det blev Camping Bierzo i San Martin, lidt vest for Leon

Tirsdag den 7 juni.

Så skulle vi de sidste ca 200 km til Santiago, Vi havde besluttet vi ikke vi tage den stor c. plads i byen, for der skulle være en meget stejl opkørsel, vi var på udkig efter en anden, men vi kunne ikke få “Tommelise” til at finde den, så vi kom til en lille en; San Marcus ; vi var næsten på vej ud igen, men så kom værten og tilbød os en plads til 20 euro. Selve arealet var udmærket men de sanitære forhold var ikke noget særligt, og den første aften forsvandt strømmen 2 gange Den ligger mellem byen og lufthavnen.

Onsdag den 8 juni.

Så var der tid, at vi skulle ind til Santiago De Compostella og se den store Cathedral, Der var 10 gr og overskyet, da vi stod op, men kl. 10. da vi kørte ind til byen var der 13 gr og frisk vind, så det var lidt koldt. Vi kom ind i cathedralen ved 11 tiden og gik rundt og så de forskellige ting, bl.a. Apostlen Jacobs grav. og så kl. 12 var der pilgrimsmesse, som varede 1 time, vi var ca 1500 der overværede messen, det var en stor oplevelse. Megen gåtur i byen blev det ikke til, p.g.a vejret.

Torsdag den 10 juni

Vejret var blevet bedre, vekslende skydække og 16-18 gr. Så vi kørte en tur til Fisterra, Spaniens vestligeste punkt, og nogle kalder det verdens ende, Der er ca 100 km fra Santiago.

Fredag den 10 juni

Nu var det på tide at køre nordpå igen, Så vi besluttede at vi denne dag ville tage et lang stræk, vi stod tidlig op og kørte fra pladsen kl. 8.00 og op til nordkysten og fulgte kysten  mod Bilbao, en skøn tur, men vi så nu ikke vandet ret meget da motorvejen gik lidt inde i landet, ca 40 km før Bilbao og efter at have kørt 500 km, gjorde vi holdt ved en dejlig plads, som lå ned til vandet : Camping Islardes.

Lørdag den 11 juni –  søndag den 12 juni

Lørdag kørte vi til Bilbao, hvor vi primært så Guggenheim museet, Vi kørte ad motervejen de rtil og den lokale vej langs kysten tilbage, Der var fint vejr sol og ca 20 gr

Søndag , som også var pinsedag, slappede vi af på campingpladsen og jeg fik bl.a. bilen vasket, og der var sol og 23-24 gr.

Mandag den 13 juni

Så er der afgang mod Frankrig, fin vejr , men landskabet er ikke så varieret som vi var vant til. Målet var den lille sydfranske by Lourdes, Byen er på ca 15.000 indb. men bliver besøgt af ca 5 mill. turister hvert år.. For den 18 febr 1858, skulle jomfru Marie have åbenbaret sig for en ung pige. Efterfølgende har man bygget en meget stor flot kirke på stedet, den er i 3 etager, og der er en flot park omkring. men i byen er der mange souvenirbutikker.  Vi fandt en lille og simpel c. plads, i kanten af byen men med et fint græsareal, der var ca 15 vogne, Camping Sarsan Lourdes

Tirsdag den 14 juni — torsdag den 16 juni.

Nu var det  blevet sommervejr næsten 25 gr, og sol.

Tirsdag gik vi på sightseeing i byen og så den flotte kirke og alle souvenirbutikkerne.

Onsdag kørte vi en tur syd for byen til Pyrenærerne og over det legendariske pas Tourmalet. en meget flot tur.

Torsdag var vi ude at handle og en lille gåtur i byen, indtil vi blev overrasket af en kraftig regnbyge, så vi kom våde tilbage, derefter afslapning

Fredag den 17 juni.

Afgang nordpå igen – til Cahors og til campingpladsen Riviere De Cabessut. Da vi kom til Cahors blev vi vist ad en lille gade langs floden og vi kørte og kørte og troede næsten ikke der var en plads men efter et par km kom vi til pladsen. En fin plads, og med en del gæster.

Lørdag den 18 juni –  Søndag den 20 juni

Lørdag formiddag var på marked i byen og se den flotte hovedgade med de mange træer, som vi også så i Millau, om eftermiddagen kørte vi ud og besøgte prins Henrik, men han var ikke hjemme.  Søndag en kort køretur i omegnen.

Mandag den 20 juni.

Nu er turen ved at være slut, men vi havde lige en ting til vi skulle se, så vi kørte ca 200 km op til lidt nord for byen Limoges, og en campingplads der lå i en meget flot slotshave (Camping Leychoister Bonnac) og her havde vi turens højeste temperatur ca 27 gr, så vi sad for engang skyld ude om aftenen

Tirsdag den 21 juni.

Det vi ville se her var ruinbyen ; Oradour Sur Glane, Ligger lidt vest for Limoges. Den 14 juni 1944 kom en gruppe tyske SS folk og dræbte alle i byen ca 900 og brændte byen af. Byen står stadig som tyskerne forlod den, en meget skræmmende oplevelse.

Onsdag den 22 juni.

Nu er turen ved at være slut, så det gik nordpå mod Paris, og vi kom igennem Paris uden problemer, og fandt en c. plads ca 100 km nord for Paris  ( camping De sorel ) i Orivillers Sorel, en ud mærket plads, men næsten kun ene Hollændere.

Torsdag den 23 juni.

Videre nordpå igennem Belgien, og ind i Tyskland via Køln til Dortmund, hvor vi overnattede på (camping Hohensyburg) Lidt vanskelig at komme til, først op ad nogle hårnålesving. og så ned ad en lidt stejl og smal vej.

Fredag den 24 juni.

Igen videre nord, og syd for Hamburg blev der kø, det tog ca 1 time at komme igennem Hamburg. Vi gjorde så holdt i Neumunster på ( camping Forellensee)

Lørdag den 25 juni

Nu er der ikke langt til DK, lige omkring Fleggård at handle,  og var hjemme midt på eftermiddagen, i godt vejr, efter en lang og pragfuld tur.