Kroatien 2015

Campingtur til Kroatien 3 juni – 26 juni 2015.

Vi kom ikke som planlagt til  Kroatien i 2014, men her i 2015 blev det så muligt.

Onsdag den 3 juni.

Onsdag morgen begyndte vores ferie, med at køre syd på, over grænsen og ved Neumunster drejede vi af mod Bad segeberg  og videre mod Lauenburg, Hvor vi gjorde holdt ved Camping Lanzer See, Pladsen hvor vi var nogle dage sidste år. Vi ankom i  solskin og næsten stille vejr, og godt 20 gr.

Camping Lanzer See.

Torsdag den 4 juni .

Afgang videre sydpå. over Lauenburg  og Uelzen, til vi ramte E 30 mod Magdeburg, Det tog lidt længere tid end vi havde beregnet, Ved Magdeburg drejede vi sydpå til Hof, drejede ad E 441 et kort stykke og derefter ad A 93 til den lille by Schønwald, hvor hotellet har en lille campingplads i baghaven, Klokken var blevet ca 18.00. Vi besluttede og gå op til hotellet  og spise en wienersnitzel,  Solen skinnede og der var ca 25 gr.

Camping Schønwald

Fredag den 5 juni

Videre mod Regensburg og derefter mod Passau , midtvejs drejede vi ad rute 20 mod Salsburg. og derefter ind i Østrig. men igen måtte vi erfare at det går lidt langsom på alm. landevej med campingvognen på slæb, Vi havde forventet at nå omkring Kastbergtunnel, men da vi nåede Werfen holdt vi ind.

Camping Wiertaler. ( en enkel og lille plads)

Lørdag den 6 juni

Da vi nu var kommet lidt bagud i forhold til vores planlægning, besluttede vi at holde ind i Ljubljana, Slovenien og blive en dag over. Vi ankom kl. ca 14.00 i 30 gr varme, meget fin plads i udkanten af byen. og vi kunne købe friske jordbær.

Camping Ljubljana

Søndag den 7 juni

Jeg begyndte dagen med at cykle de ca 3 km ind til byen, Bl.a. for. at finde en bager så vi kunne få frisk morgenbrød, Det var jo søndag. Senere kørte vi begge ind og så byen, i meget varmt vejr.

Mandag den 8 juni.

Stadig sol og høj himmel, og varmt, og vi skal sydpå til vores bestemmelsessted Kroatien. Vores mål er i første omgang den vestlige kyst af Kroatien, og valget faldt på Camping Porto Sole, ved byen Vsar. En stor og fin plads. Jeg glemte at tage et billede af pladsen.

Camping Porto Sole,

Tirsdag den 9 juni –   Fredag den 12 juni

Vi blev her  i 4 dage, og tirsdag var vi en lille tur i Porec der ligger ca 10 km nordpå.

onsdag kørte vi lidt ind i landet, ad en lokalvej med flere hårnålesving, og sluttede i byen Novigrad

Torsdag var vi en tur i  Pula, den sydligste by på Istrien, med bl.a. ruinerne af et gammel teater.

Fredag, tog vi på sejltur, afgang fra Vsar og op ad floden LIMFJORD, Derefter til Rovinj. Fik frokost ombord, og havde et par timer i byen, inden det gik hjemad igen. alle dage var der varmt, natten til lørdag var der over 20 gr.

Lørdag den 13 juni

Vi besluttede at forlade Vsar og køre øst på, var lidt i tvivl om hvilken c plads vi skulle køre til, men bestemte os for den første plads vi kom til på øen Krk, men den var under ombygning og på alle tomme pladser var der kun sten, så vi valgte at køre videre til byen Krk  og campingpladsen Bor, Vi ankom klokken ca 14.00 , fik anvist en plads, hvor der var lidt skygge ,   30 gr.

Camping Bor, KRK

Søndag den 14 juni

Stadig varmt og dejlig vejr, 30 gr. KL. 10 tog vi den lokale bus ned til byen Krk, og gik tur i byen og havnen, og her var der en slags u båd der sejlede ud på havet så vi kunne se de flotte fisk der skulle være der, men da vi havde sejlet ca 15 min begyndte det at blæse, så skipper valgte at vende om. ( vi fik vores penge tilbage) vi ville tage bussen hjem kl. 14, men den holdt et par timers pause, så det blev en taxi. om aftenen fik vi et kraftig tordenvejr.

Mandag den 15 juni

Var en tur rundt på øen, bl.a. til byerne Basra, Vrbvik og Silo.

Tirsdag den 16 juni

Vi forlader KRK og kører over på fastlandet, og holder ind på c. pladsen i byen Selce, stor plads der ligger ned til vandet, men noget skrånende, vi ankommer kl. 13.00 når lige at få os placeret og sat solsejlet op, inden der bliver regn og torden. efter en god times tid holdt det op. og blev igen fin vejr, men hen på aftenen begyndte det at blæse.

Camping Selce

Onsdag den 17 juni

Da vi stod op onsdag morgen blæste det stadig meget kraftig, men tørt og ikke koldt. Vi kørte en tur ned langs kysten, der var virkelig én frisk vestlig vind ind fra havet. på tilbagevejen kørte vi lidt inde i landet, ad en lille vej der for det meste gik gennem skov, og den var smal og snoet, så det tog lidt tid..

Torsdag den 18 juni

Vågnede op til et flot vejr og behagelig temperatur, 23-25 gr. Vi kørte ind til Rijeka, en meget flot by, fin gågade og vi spiste frokost der og nød det dejlig vejr og livet i byen. Var tilbage på pladsen kl. ca 17.00 og om aftenen så vi folketingsvalg på pcèn til kl. 00,30.

Fredag den 19 juni

Vi forlader Selce for at køre til Plitvice vandfaldene, lidt nord derfra ligger Korita Camping, en ny og fin lille plads, Ny toilet og bade bygning.. Ankom i 20 gr, men der blev hurtig overskyet og kun 12 gr, så det blev aftensmad i vognen.

Camping Korita, Grabovac

Søndag den 21 juni

Vågnede op til klart vejr men morgenkoldt 10 gr, men det blev bedre i løbet af dagen ca 20 gr. Det var en behagelig temperatur, da vi skulle rundt og se alle de flotte vandfald, vi gik en pænt stykke og spiste frokost undervejs, og sejlede et stykke og kørte med “tog”  til sidst.

Mandag den 22 juni

Vores sidste dag i Kroatien, Fin vejr, drivende skyer og 22-24 gr, Vi kørte en tur til Bosnien, ca 25 km, og fik bensin til 8,20 kr/l Tilbage i Kroatien og ville finde en købmand så vi kunne købe ind til hjemturen, men mange butikker var lukket, for der var en slags helligdag. men til sidst lykkedes det. Om aftenen tog vi solsejlet ned, for at gøre klar til at køre næste morgen, og det var godt, for jeg vågnede om natten at det blæste kraftig, og vores nabo var ved at tage deres fortelt ned, så det ikke blæste væk.

Tirsdag den 23 juni

Da vi vågnede var der blevet stille vejr, solskin og ca 15 gr. Vi kørte kl. 8,30. Ad alm vej ind i Slovenien, og så ad motorvejen videre frem, Da vi nåede Ljubjana begyndte det regne kraftig, og ind i Østrig og nåede Werfen kl. ca 17,30, samme plads som nedad. Overskyet og koldt, så det var de lange bukser og trøje.

Camping Wiertaler

Onsdag den 24 juni

Afgang 8,30, fin solskinsvejr ca 15 gr, videre ad motorvejen – Salzburg – Munchen – Nurnberg til Camping Schloss Issigau. Der var nu blevet lidt varmere. Så vi kunne sidder ude og spise og nyde aftensolen.

Camping Schloss Issigau

Torsdag den 25 juni

Så var det videre nordpå, via Magdeburg mod Braunschweig, og op mod Lauenburg. Og Lanzer see, igen. Vi havde hørt at vi absolut ikke skulle køre via Hamburg, for der var lange køer.

Camping Lanzer See

Fredag den 26 juni

Afgang kl. ca 9.00 og nåede “Fleggaard” godt middag, og var hjemme sidst på eftermiddagen, efter en fin tur.

Nb. De fleste campingpladser er CC pladser.